linneasmom

Alla inlägg den 5 februari 2016

Av Jenny - 5 februari 2016 19:05

Det är starkt av kvinnor som går upp flera gånger per natt för att amma och sedan vara uppe dagtid med de stora barnen. Det är mycket man glömmer under åren som går och nu när det är sex år sedan sist jag hade en bebis så kan jag säga jag hade glömt hur mycket energi det går åt denna söta vackra lilla bebisen. 

Det är nätter som kan vara helt utan sömn, sen är det nätter där det är bra sömn med bara amning två gånger. Dessa nätter är väldigt uppskattade för då får man återhämta sig lite.


Det är oerhört starkt att gå upp flera gånger per natt, få bebisen sova i sin egna säng och sedan vara aktiv hela dagen med stora barnen och alla aktiviteter samtidigt som man har hushållet att sköta och denna lilla bebisen. 

Det är så lätt att bara lägga bebisen bredvid sig på natten för att få lite mer sömn, och det är tillåtet att göra detta när orken är borta. Jag gör det själv ibland, jag ger efter för tröttheten kan vara så stark. Men klart är det allra bäst om den lilla lär sig sova i egen säng. Samtidigt som det kan vara så oerhört mysigt med båda barnen bredvid sig ibland. 


Jag är långt ifrån perfekt. Jag ger efter för mina barn ibland. Samtidigt så kan jag hålla på vissa regler starkt. Jag kan vara sträng, jag kan ha ont om tålamod, jag kan vara givmild och snäll och det allra bästa jag är oerhört busig med barnen. Jag har många sidor, både bra och dåliga. Jag har utvecklats under åren och lärt mig mycket. Jag är en annan person idag än för fyra år sedan. 


Och ett stort hurra för de män som hjälper till om nätterna och som arbetar dagtid. Det tar på krafterna att få sömnen avbruten. Jag känner mig lyckligt lottad som har en sån underbar man som hjälper till så mycket som han gör fastän han arbetar. Och han avlastar mig allra mest på mornarna när stora tösen ska upp till skolan och jag har fått gå upp x antal gånger på natten för att amma. För så länge jag ammar så kan han inte hjälpa mig på den fronten men jag vill amma så länge som möjligt för Sofies skull. 


Vissa dagar sover lilla Sofie inte mycket på dagarna och då är det mycket i famnen, hon vill inte ligga i babygym långa stunder ensam för det är ju tråkigt.. dessa dagar kan det bli mindre tid för bus, hushåll och andra aktiviteter som ingår i min vardag. Men detta är okej, för det viktiga är mina två barn som ska må bra och vara nöjda. Det är målet i min vardag.


Med detta inlägg så hyllar jag alla nyblivna mammor med småbarn. Bra jobbat, bra kämpat. Ni klarar det även om det kan kännas extra jobbigt ibland. Det kommer bli lättare och var stolta över er. Ni har skapat ett liv, ett litet liv som är beroende av er och ni gör ett bra jobb med alla vakna nätter, alla stunder ni sitter med det lilla livet och bara pratar, varje gång ni lyckas trösta det lessna eller de som värker. Heja er allihopa. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


ung mamma , har en dotter som heter Linnea.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards